zondag 23 juni 2013

Do we need superheroes?


Niet zo lang geleden ben ik de wereld van de 'geeks' binnengestapt. Een magische wereld, dat zeker. Ik hoor jullie al denken: "Een magische wereld voor geeks? Een videogame dus?" Nee, geen videogame. Al moet ik zeggen dat ik mij daar ook al in heb verdiept. En vooraleer er misverstanden zijn, ik heb ook niet rondgedarteld in een wereld met overal mensen en Klingons uit Star Trek (denk maar aan de Star Trek exhibition in Taipei, Taiwan). Het gaat heel erg droog over een winkel, zo'n kilometer van mijn kot in Gent, die de 'comic store' heet.

Sinds ik de film 'The Amazing Spiderman' heb gezien, was ik meteen verkocht aan deze jonge superheld. Enerzijds te danken aan de acteur Andrew Garfield die de rol heeft mogen vertoeven van onze held (vind ik persoonlijk een knap ventje), en anderzijds aan de compleet andere verhaallijn die de producers hebben gebruikt.
Ik begon mij af te vragen welk verhaal nu klopt, want allebei zijn ze natuurlijk gebaseerd op de strip. Daarom had ik besloten eens een echte comic store binnen te stappen om het allemaal met eigen ogen te zien. En daar lagen ze. Alle strips, proper en alfabetisch geordend.
Wat ik precies heb ontdekt, kan ik niet direct duiden, maar het komt erop neer dat er verschillende reeksen bestaan, waaronder 'The Amazing Spiderman'. En eigenlijk wil ik het daar niet over hebben!

Waar ik het wel over wil hebben, is over het feit dat ik ben beginnen nadenken. Hebben wij superhelden nodig? Zouden superhelden de problemen die nu aan de gang zijn kunnen oplossen? Of zijn het eerder macho's in een spannend apenkostuum die hun naam willen behouden? Want wat hebben deze die we kennen eigenlijk meer gedaan dan het bevechten van uitgevonden slechteriken die altijd o zo voorspelbaar zijn? Niets.
Ik heb Superman of Captain America nooit zien tussenkomen in de golfoorlog of in de crisis die al zo lang op gang is. Wil dat zeggen dat het niet 'slecht' genoeg is? Of laten ze het over aan de 'superhelden' die wij kennen: the government.
Superhelden zijn ook maar mensen
Laat me niet lachen. Dat zijn de slechteriken.

Dan kan ik ook nog beginnen filosoferen of de echte superheld in onszelf zit. Helaas zou ik daar een volledig boek over kunnen schrijven. Natuurlijk zijn we allemaal een beetje 'super' in iets. Dat noemen we 'een talent'.
Het woord superheld vind ik persoonlijk een beetje overroepen. Wanneer is iemand een superheld? Bij het beschikken over een bovennatuurlijke kracht? Of wanneer je iets goeds hebt gedaan voor een ander? Dat maak je zelf uit.

2 opmerkingen:

  1. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi geschreven! Zet echt wel aan tot nadenken! En ik denk dat iedereen gewoon een superheld kan zijn. En dat iedereen onder ons wel eens een superheld nodig heeft, of een superheld kan zijn voor iemand anders.

    BeantwoordenVerwijderen