vrijdag 9 augustus 2013

What you didn't know about space

Of misschien wisten jullie het wel al.

Afgelopen jaar heb ik architectuur gestudeerd. Een heel interessante richting, heel creatief ook.
Jammer genoeg zal ik mijn studies architectuur beƫindigen. Natuurlijk bekijken we het van de positieve kant. Ik heb het graag gedaan, en ik heb veel bijgeleerd.
Een van de dingen die ze eigenlijk niet meteen iemand hebben aangeleerd, maar wat ik zelf heb 'ontdekt' (geleerd eigenlijk), gaat over wat 'ruimte' nu precies is. Nee, het gaat niet over wat zich buiten onze wereld bevindt, het gaat over de ruimte die wij kennen. Een woonkamer bijvoorbeeld.

Maar dat is juist het probleem! Als er gevraagd wordt wat jij ziet als ruimte, dan is het antwoord iets heel voor de hand liggend. Zoals een woonkamer, een slaapkamer, een keuken of een wc. Ja, dat zijn allemaal ruimtes, maar er is zoveel meer!


Als we over ruimte spreken, kunnen we van positieve en negatieve ruimte spreken. Een positieve ruimte is datgene waar iedereen aan denkt. Een omsloten ruimte. Omsloten door wanden, struiken,.. wat dan ook. De negatieve ruimte, is de ruimte die gecreƫerd wordt door al die positieve ruimtes van op een afstand te bekijken. Deze 'negative space' kan omgezet worden naar positieve ruimte. Dat moeten we natuurlijk zelf doen. En zo krijgen we een totaal andere ruimte! Iets waarvan we niet eens dachten dat het ruimte was! Een simpel voorbeeld kan geschetst worden met deze foto (rechts).

Op het eerste zicht allemaal blokjes, laten we zeggen gebouwtjes, naast elkaar. Deze zwarte gebouwtjes hebben een diepte, ze vormen binnenin dus een ruimte. Maar keer het allemaal eens om, en zie de negatieve ruimte tussen de zwarte gebouwen eens als positieve ruimte. "Come into the open" luidt het.

Stel je dan uiteindelijk eens voor dat je op een grote markt staat. Rond je staan er allemaal huizen, een voor een een uniek van vorm. Een voor een bevat een unieke ruimte. En voor je het weet, besef je dat je eigenlijk in een ruimte staat die groter is dan all die verschillende ruimtes bijeen.
Zo kan ik verder gaan, maar dat zou veel te lang duren. Je kunt alvast hiermee starten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten